EMI lanserar fan-appar med Spotify

Av Redaktionen
Feb 13th, 2013
0 Kommentarer
277 Views

Stockholm, 13 januari 2013 – I dag blev det officiellt att fem av EMI Music Nordics största artister – bland andra Magnus Uggla och Alina Devecerski, släpper sina nya globala smartphone-appar i samarbete med Spotify och den sociala musiktjänsten Mobile Backstage.

Detta har resulterat i en helt ny generation fan-appar som erbjuder en innovativ lyssnarupplevelse genom att låta användaren både söka runt bland musikkataloger i en interaktiv miljö och samtidigt streama singlar och hela album från Spotify (endast Spotify premium-användare), utan att behöva lämna appen. Det här ger en sömlös användarupplevelse med en enastående tillgång till musik.

Den djupa integrationen med Spotify resulterar i en enklare, mer omfattande lyssnarupplevelse for användaren, samtidigt som varje stream i appen genererar intäkter för artisten eller bandet.

Fan-appens funktioner inkluderar:

· Streama album och låtar från Spotify innanför appens ekosystem (för Spotify premium-användare)

· Sociala funktioner som tillåter fans att kommunicera med varandra och låter artister dela sina erfarenheter med fansen

· Skicka privata meddelanden till artist/ bandmedlem via text, audio eller video

· Artist-/ bandprofiler

· Tillgång till och möjlighet att betygsätta artisters/bands uppdateringar, inklusive bilder, videoklipp och text

· Integrerat innehåll från Twitter och Facebook

· Se turnéplaner och köpa biljetter till konserter direkt inifrån appen

· iTunes Music Store integration

Applikationerna, som nu är tillgängliga att ladda ner från iTunes app store, ger fansen tillgång till den specifika artistens hela låtkatalog genom att bara trycka på play-knappen och sedan lyssna på önskad musik medan man fortfarande kan nå alla andra funktioner inom appen, som t. ex. de sociala nätverken.

Andra nordiska artister som släppt samma app: Susanne Sundfør (NO), Morten Abel (NO) och Christopher (DK).

Will Hope, Director of Label Relations på Spotify, säger: “Det är fantastiskt att se hur Spotify API hjälper till att skapa ett helt nytt område av musikbaserade upplevelser för att hjälpa musikälskare att engagera sig än mer i sina favoritartister, samt med andra fans som delar deras passion”.

Paul Sonkamble, Head of Innovation & Insight, EMI Music Nordic tillägger: “Vi har i synnerhet samarbetat med fem artister vars fans lägger stort värde i att kunna konsumera musiken på ett mobilt sätt och vill känna sig närmre artisten genom sociala medier. Genom att gå samman med Mobile Backstage och Spotify, två digitala innovatörer i absolut framkant, har vi skapat fem appar som låter artisterna nå ut och interagera med sina fans som aldrig förr, samtidigt som vi ger fansen en mängd olika sätt att knyta kontakt sinsemellan och fördjupa sig än mer i sin favoritartists musik”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *