Spotify

Av Redaktionen
0 Kommentarer
Feb 3rd, 2014

mashcast
Artistconnector är stolta att förhandspresentera en helt ny teknisk plattform för webbradio, där användaren kan höra radioprogram mellan låtarna i Spotify. Den nya lösningen, för tillfället under betatestning, gör att Spotify automatiskt pausas när programmet börjar och återupptas när programmet är färdigt.

Idén till tjänsten föddes för några år sedan när Spotify tillsammans med Sveriges Radio inledde ett samarbete där delar av P3:s innehålls lades ut på Spotify. Men rättighetsbegränsningar har gjort att tjänsten inte kunnat göra allt material tillgängligt och användarna måste bygga spellistorna själv.

– Vår nya tjänst är annorlunda. Här kan användare avnjuta vilken spellista som helst, oavsett om det är inuti en app, album eller sökfunktion inne i Spotify, och när ett program börjar så stoppas Spotify automatiskt och växlar över till programmet. Spotify fortsätter sedan spellistan som vanligt när programmet är slut, säger Alexander, utvecklare på Mashcast. Alexander menar på att styrkan finns i att programmen inte behöver ligga på Spotifys servrar för att detta ska fungera, vilket ökar utbudet mycket mer än vad dagens lösningar gör.

Än så länge är tjänsten i ett tidigt stadium. Eftersom det idag är svårt att få in kapital så sker utvecklingen på fritiden. – Om inte Spotify går runt idag, så hur ska jag kunna göra det då, säger Alexander och hänvisar till den mycket tuffa branschen. Just nu kan bara inbjudna beta-testare testa tjänsten, men han hoppas på att kunna lägga upp mer innehåll i tjänsten senare.

Just nu finns bara ett fåtal ”kanaler” med Ekoprogrammen och andra utvalda program från SR, men Alexander hoppas att i framtiden kunna lägga upp stöd för externa podcasts och mycket mer. Men det är mycket utveckling kvar innan tjänsten kan fungera fullt ut.

Tjänsten har fått sin logga efter det flytbälte som han använder i sin aqua jogging träning. Loggan är ingen slump då den symboliserar träningen som central källa att föda fram nya idéer och energi för att förverkliga sina innovationer. – Det är i vattnet många idéer föds och lösningar till dem kommer, avslutar Alexander.

Den som vill ansöka om beta-testning kan göra det på http://mashcast.fm

...
Av Redaktionen
0 Kommentarer
Jan 23rd, 2014

innovator

Priset “Årets innovatör” delas ut av Spotify och IFPI Sverige. Priset tilldelas en artist eller ett band som sticker ut med sin kreativitet och sitt nytänkande. Priset upp­märk­sammar användningen av sociala och digitala medier och belönar kreativa samt originella kampanjer att främja sin musik och bygga relationer med sina fans.

För fjärde året i rad delar Spotify tillsammans med IFPI Sverige ut priset för “Årets innovatör” på Grammis. De fem nominerade till årets pris är: Britta Persson, Daniel Adams-Ray, Avicii, Veronica Maggio och The Fooo.

Förutom utmärkelsen tilldelas vinnaren en marknadsföringskampanj genom Spotify till ett värde av 200 000 kronor.

– Digitala och sociala medier är en oerhört viktig aspekt när det kommer till att sprida sin musik och knyta starka band med sin lyssnare. Därför väljer vi att hylla och belöna de artister och band som skapar originella och kreativa kampanjer, säger Sofie Grant, presschef på Spotify.

– För varje år ser vi ett tydligt samband mellan de digitala och sociala mediernas utveckling tillsammans med artisternas förmåga att finna nya och kreativa vägar att nå ut med sin musik och sitt budskap, säger Lisa Cronstedt, kommunikationsansvarig på IFPI Sverige och projektledare för Grammis

Från den 23 januari kan lyssnarna vara med och lägg sin röst på en av de fem nominerade som utfört den mest innovativa och kreativa kampanjen under det gångna året. Vinnaren presenteras och får motta priset under Grammis 14 den 19 februari på Cirkus i Stockholm.

Gå in och rösta på din favorit här.

Priset delas även ut Norge, Finland och Danmark: I samband med Spellemann i Norge, EMMA Gaala i Finland och DMA i Danmark.

De nominerade:

Britta Persson
”If I was a band my name would be Forevers” är titeln på Britta Perssons fjärde album. Lyssnarna räknas som fullvärdiga bandmedlemmar i Forevers och vid skivsläppet involverade Britta Persson sina fans ytterligare genom en digital skattjakt. Genom att svara på ett antal frågor gav de rätta svaren en kod som när den skrevs in i Spotify ledde till ett ljudspår, där Britta gav instruktioner om hur lyssnarna kunde vinna exklusiva biljetter till hennes intima releasefest.

Daniel Adams-Ray
Daniel Adams-Ray introducerade albumet ”Innan vi suddas ut” genom att just sudda ut sin musik. Innan den officiella albumreleasen kunde fans lyssna på tre låtar under tre dagar på tre svenska mediers hemsidor. Där låg också en exklusiv video till varje låt och nedräkning till när låten skulle försvinna igen. Idén fångar temat av rörelse och förändring som albumet kretsar kring.

Avicii
Med 13 000 ljudklipp från fler än 4 000 personer spridda över 140 länder lyckades Avicii och hans fans skapa världens största globala musiksamarbete. Av de inskickade bidragen valde Avicii ut ett antal och skapade låten ”X You”, som sedermera sålde platinum. Kampanjen visar hur dagens teknik kan koppla samman fans världen och flytta gränser som tidigare har ramat in musikindustrin.

Veronica Maggio
För att lansera sitt senaste album ”Handen i fickan fast jag bryr mig” valde Veronica Maggio att ge strålkastarljus åt varje enskild låt. Under en vecka innan albumets officiella release släppte hon två spår om dagen och uppmanade sina fans att följa en specifik spellista för att få meddelanden när nya låtarna fanns tillgängliga. Tillsammans med en stor nyhetssajt och genom sina sociala kanaler berättade Maggio historien bakom varje låt som ackom­pan­jerades av unika omslagsbilder.

The Fooo
The Fooos filosofi är att vara tillgängliga för sina fans, som får vara med och bestämma var gruppen ska uppträda härnäst. Köpcentrum, gator och torg blir till scener där ingen åldersgräns eller biljettsumma begränsar publiken, och uppträdandena filmas och sprids sedan på sociala medier. The Fooo är inte upphöjda idoler som är omöjliga att nå, de gör fansen delaktiga i sin karriär. Tre och en halv miljoner visningar på gruppens YouTube-kanal visar att lojaliteten är besvarad.

...
Av Redaktionen
0 Kommentarer
Dec 11th, 2013

På en presskonferens i New York idag, meddelade Daniel Ek att Spotify nu har blivit gratis på alla typer av plattformar, musikfans kan nu njuta av all världens musik i både mobilen, på surfplattan och datorn helt gratis.

Daniel Ek meddelade även att Spotify, i linje med den globala expansionsstrategin, kommer att lansera 20 nya länder i Europa och Latinamerika under morgondagen, vilket betyder att Spotify kommer att finnas i 55 olika länder världen över.

Slutligen är vi stolta att meddela att rocklegenderna Led Zeppelin har gjort hela sin katalog tillgänglig på Spotify från och med idag.

Spotify expanderar dessutom och lanserar sin streamingtjänst i ytterligare 20 länder. Därmed finns Spotify i dagsläget tillgängligt i totalt 55 länder – Andorra, Österrike, Belgien, Bolivia, Bulgarien, Danmark, Cypern, Tjeckien, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Ungern, Island, Irland, Italien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Slovakien, Spanien, Sverige, Schweiz, Turkiet, Storbritannien, Argentina, Chile, Colombia, Costa Rica, Dominikanska republiken, Ecuador, El Salvador, Guatemala, Honduras, Mexiko, Nicaragua, Panama, Paraguay, Peru, Uruguay, USA, Australien, Nya Zeeland, Hongkong, Malaysia, Singapore och Taiwan.

Watch live streaming video from spotifyevents at livestream.com

...
Av Redaktionen
0 Kommentarer
Dec 4th, 2013

Den svenska streamingtjänsten Spotify har med jämna mellanrum fått hård kritik från artister, bland andra Magnus Uggla och Radioheads frontman Thom Yorke, för att de betalar ut alldeles för låga ersättningar. Kanske är det som ett svar på detta som man nu väljer att avslöja den hitintills hemliga ersättningsnivån på en sajt som riktar sig till artister och skivbolag som vill använda sig av tjänsten.

För en spelning på Spotify så betalas i snitt mellan 0,006 och 0,008 dollar. Förutom artisten så kan även producenter, skivbolag och managers vara berättigade till ersättning. Den exakta fördelningen varierar beroende på lokala avtal och lagar. I USA får artisten ungefär en femtedel av ersättningen vilket innebär att man får omkring 1500 dollar, eller knappt 10000 kronor, för en miljon spelningar.

Läs mer om ersättningsnivåerna här

...
Av Redaktionen
0 Kommentarer
Dec 3rd, 2013

Idag släpper Spotify sin data för musikåret 2013.

Avicii ”Wake Me Up” – mest spelade låten i Sverige
Avicii hade ett starkt Spotify-år och tar hem både årets mest spelade låt med superhiten ”Wake Me Up” samt årets mest spelade artist i Sverige. “Det har varit ett grymt år för mig, men jag är så klart extra stolt över att se ”Wake Me Up” toppa Spotify-listan för 2013 på hemmaplan. Tack till alla fans och för all support av albumet!”, säger Avicii om topplaceringarna.

Avicii, Håkan Hellström och Veronica Maggio bland de mest spelade artisterna
På albumfronten ser vi ”Melodifestivalen 2013” som årets starkaste album i Sverige, följt av Calvin Harris ”18 Months” och Håkan Hellströms ”Det kommer aldrig va över för mig”. 2013 har varit ett år med många stora svenska musiksläpp och vi finner även Avicii och Zara Larsson på topp10-placeringar. Även i kategorin årets mest spelade artister återfinner vi många svenska namn, däribland Veronica Maggio.

Macklemore & Ryan Lewis ”Can’t Hold Us” – mest spelade låten globalt
Årets mest spelade artist på Spotify 2013 blev Macklemore & Ryan Lewis som under året toppat listorna världen över med hiten ”Can’t Hold Us”. De tog även hem årets mest spelade låt och årets mest spelade manliga artist. Avicii hittar vi globalt på en andraplacering med låten ”Wake Me Up”, Macklemore & Ryan Lewis tar hem tredjeplatsen med ”Thrift Shop”. Daft Punk-hiten ”Get Lucky”, som slog rekordet som mest spelade singeln under en dag på Spotify, hamnar på fjärdeplats.

Rihanna och Veronica Maggio mest spelade kvinnliga artisterna
Rihanna behåller första platsen som den mest spelade kvinnliga artisten globalt på Spotify för andra året i rad, tätt följd av Lana Del Rey och P!nk. I Sverige tar Veronica Maggio hem förstaplatsen efter höstens succé med albumet ”Handen i fickan fast jag bryr mig”.

Skapa ditt musikår på Spotify
För första gången kan musikfans ta fram sina egna Spotify-topplistor för musikåret 2013. Gå till www.spotify.com/2013/ (kommer idag) för att se alla Spotify-listor och skapa ditt egna musikår på www.spotify.com/youryear (kommer senare i veckan).

PS – Under 2013 spelades mer än 4,5 biljoner timmar musik, vilket också kan räknas som mer än 50.000 år av musik på Spotify.

Topp 10 mest spelade låtar i Sverige 2013
1. Avicii – Wake Me Up
2. Passenger – Let Her Go
3. Macklemore & Ryan Lewis – Thrift Shop
4. Macklemore & Ryan Lewis – Can’t Hold Us
5. Aki – När solen går ner
6. Zara Larsson – Uncover
7. will.i.am – Scream & Shout – Dirty/Main
8. Avicii – I Could Be The One
9. P!nk – Just Give Me a Reason
10. Medina – Miss Decibel

Topp 10 mest spelade låtarna globalt 2013
1. Can’t Hold Us – Macklemore & Ryan Lewis
2. Wake Me Up – Avicii
3. Thrift Shop – Macklemore & Ryan Lewis
4. Get Lucky – Daft Punk
5. Radioactive – Imagine Dragons
6. Let Her Go – Passenger
7. Blurred Lines – Robin Thicke
8. Just Give Me A Reason – P!nk
9. Ho Hey – The Lumineers
10. I Need Your Love – Calvin Harris

Topp 10 mest spelade artisterna i Sverige 2013
1. Avicii
2. Håkan Hellström
3. Macklemore & Ryan Lewis
4. Justin Bieber
5. Veronica Maggio
6. Eminem
7. One Direction
8. Rihanna
9. Calvin Harris
10. David Guetta

Topp 10 mest spelade artisterna globalt 2013
1. Macklemore & Ryan Lewis
2. Avicii
3. Daft Punk
4. Eminem
5. Imagine Dragons
6. Jay Z
7. Bruno Mars
8. Rihanna
9. Calvin Harris
10. Drake

Topp 10 mest spelade albumen i Sverige 2013
1. Melodifestivalen 2013
2. 18 Months – Calvin Harris
3. Det kommer aldrig va över för mig – Håkan Hellström
4. All The Little Lights – Passenger
5. TRUE – Avicii
6. The Heist – Macklemore & Ryan Lewis
7. Take Me Home Yearbook Edition – One Direction
8. The Truth About Love – P!nk
9. Introducing – Zara Larsson
10. Så mycket bättre – Säsong 3

Topp 10 mest spelade albumen globalt 2013
1. The Heist – Macklemore & Ryan Lewis
2. 18 Months – Calvin Harris
3. Night Visions – Imagine Dragons
4. The Truth About Love – P!nk
5. Unorthodox Jukebox – Bruno Mars
6. The Lumineers – The Lumineers
7. Random Access Memories – Daft Punk
8. All The Little Lights – Passenger
9. Take Me Home: Yearbook Edition – One Direction
10. Born To Die – The Paradise Edition Lana Del Rey

...
Av Redaktionen
0 Kommentarer
Nov 8th, 2013

Efter succéalbumet ”Recovery” – 2010 års mest sålda album i alla kategorier – är Eminem tillbaka. Det nya albumet The Marshall Mathers LP2 är fortsättningen på 2000-talets mest sålda hiphop-album, The Marshall Mathers LP (2001). Mottagandet blev minst sagt varmt, Eminem är nu Spotifys mest spelade artist och singeln ”The Monster” feat. Rihanna toppar deras singellista.

Albumet MMLP2 dominerar topplistor världen över och klev rakt in som #1 på iTunes i 73 länder, Sverige inkluderad.

Men framgångarna slutar inte där. Första singeln ”Berzerk” som är producerad av Rick Rubin, toppade iTunes i Sverige samt ytterligare 37 länder. Singeln har även sålt platina i USA, Australien samt dubbel-platina i Kanada.

Den aktuella singeln The Monster är nu #1 på iTunes i över 20 länder inkl. Sverige och topp 10 i 56 länder. Som om det inte vore nog ligger nu 17 spår med Eminem på Spotifys topp 100.

...
Av Redaktionen
0 Kommentarer
Okt 20th, 2013

Spotify och branschorganisationen Musikförläggarna instiftar tillsammans priset ”Årets mest spelade låt”. Statistiken tas fram av Spotify och priset delas ut i samband med galan Musikförläggarnas Pris den 8 november på Berns Salonger i Stockholm till den/de svenska låtskrivare som står bakom den låt som spelats flest gånger på Spotify i Sverige under perioden 1 juli 2012 – 30 juni 2013.

Vi är väldigt glada för samarbetet med Spotify. Det känns ärligt att dela ut priset ”Årets mest spelade låt” baserat på statistik från Spotify eftersom att strömma musik mer eller mindre är det sätt man lyssnar på musik idag. I och med att man som användare själv gör ett aktivt val innebär det att priset också avspeglar vad det svenska folket faktiskt har lyssnat på, säger Nutta Hultman, kanslichef på Musikförläggarna.

Musik frontas av artister vilket gör att det kan vara lätt att glömma dem som skapat musiken vi lyssnar på. Därför är det extra roligt att, tillsammans med Musikförläggarna, få vara med och lyfta fram svenska kompositörer och textförfattare, säger Sofie Grant, presschef på Spotify.

Musikförläggarnas Pris är en årlig prisgala för svenska låtskrivare/kompositörer och textförfattare. Bakom galan står musikförlagens branschorganisation Musikförläggarna. Priset delas ut i flertalet kategorier där vinnarna utses av en jury bestående av musikjournalister, låtskrivare och förlagsanställda.”Årets mest spelade låt” bygger på antalet spelningar på Spotify i Sverige under perioden 1 juli 2012 – 30 juni 2013 och måste vara skriven till minst 50 % av en eller flera svenska upphovsmän. Prisutdelningen sker på Berns Salonger i Stockholm fredagen den 8 november.

...
Av Redaktionen
0 Kommentarer
Okt 18th, 2013

Flera svenska artister kräver nu högre ersättning av de stora skivbolagen Universal och Warner när deras låtar spelas på Spotify. Artisterna företräds av Musikerförbundets jurist Per Herrey som inte vill avslöja vilka artister det handlar om men att de är beredda att stämma bolagen i domstol. Han säger också att det finns många fler artister som är missnöjda med ersättningsnivån men som inte vill bråka offentligt.

Idag får Warner och Universal 90% av intäkterna när en låt spelas på Spotify. Utöver detta så är skivbolagen stora aktieägare i Spotify och har alltså tjänat stora summor på all musik som spelats i streamingtjänsten från dag ett oavsett om det gäller bolagens egna artister eller inte.

Dagens Nyheter har sökt såväl Warner som Universal men har ännu inte fått någon kommentar från bolagen.

...
Av Redaktionen
0 Kommentarer
Okt 7th, 2013

Den 7 oktober 2008 lanserades musiktjänsten Spotify i Sverige, Norge, Finland, Frankrike, Storbritannien och Spanien. Idag står strömmad musik för 70 % av intäkterna på den svenska musikmarknaden (källa IFPI). Spotify har idag över 24 miljoner aktiva användare, varav 6 miljoner betalande på 32 marknader. De senaste länderna tjänsten lanserades i var Grekland, Turkiet, Taiwan och Argentina.

Milstolpar:
1 april, 2006 – Spotify registreras
7 oktober, 2008 – Spotify lanseras
November, 2009 – Spotify lanseras på mobilen
April, 2010 – Första integrationen med Facebook
Mars, 2011 – En miljon betalande användare
Juli, 2011 – Spotify lanserar i USA
September, 2011 – Spotify lanserar samarbete med Facebook
Januari, 2012 – Tre miljoner betalande användare
December, 2012 – Discover och Follow lanseras
December, 2012 – Metallica på Spotify
Mars, 2013 – 24 miljoner aktiva användare, varav 6 miljoner betalande

Mest spelade låtarna på Spotify sedan start:
1. Macklemore & Ryan Lewis – Thrift Shop 150,8 miljoner
2. Gotye – Somebody That I Used To Know 145,7 miljoner
3. Imagine Dragons – Radioactive 139,6 miljoner
4. Macklemore & Ryan Lewis – Can’t Hold Us 136,4 miljoner
5. Carly Rae Jepsen – Call Me Maybe 127,8 miljoner
6. Swedish House Mafia – Don’t You Worry Child 127,4 miljoner
7. Avicii – Levels 127,4 miljoner
8. Daft Punk – Get Lucky 123,3 miljoner
9. David Guetta – Titanium 120,3 miljoner
10. Rihanna – Diamonds 117,9 miljoner

Läs mer:
Så erövrade Spotify musikvärlden (DN.se)
Spotify är inte lösningen på musikbranschens problem (IT-tankar)

...
Av Redaktionen
0 Kommentarer
Sep 19th, 2013

Filtr, Sony Musics tjänst för spellistor och musikrekommendationer kan titulera sig störst i Sverige. Nyligen uppnådde Filtr den magiska gränsen 1 miljon följare på sina Spotify-spellistor och dessutom följer över 500 000 unika personer Filtr’s Spotify-profil.

Detta gör Filtr till Sveriges största och mest inflytelserika tjänst för musikrekommendationer på Spotify.

”Detta är resultatet av en långsiktig och målmedveten strategi”, säger Mark Dennis, VD på Sony Music. ”Vi har tagit en unik position i marknaden och har tack vare Spotifys sociala funktioner kunnat bygga upp en plattform som kan hjälpa både våra artister och lablar att nå en ännu större publik”.

Filtrs största spellista heter Dancefloor Hits och har haft flera namnkunniga gäst-DJs däribland Axwell och Avicii. I skrivande stund prenumererar 300 000 Spotify-användare på Dancefloor Hits-spellistan.

Filtr-redaktionen uppdaterar dagligen sina spellistor med ny musik och därmed kan följarna hålla sig uppdaterade utan att själva behöva hålla koll på den senaste musiken. Alla som dessutom valt att följa Filtrs profil får tips och rekommendationer om såväl nya låtar, albumsläpp, redaktionella spellistor och exklusiva förhandssläpp.

”För oss är det viktigt att jobba nära skivbolag och artister för att ge bra tips till våra användare. Filtr är en av de mest populära musikrekommendationskällorna på Spotify”, säger Karin Forsberg, Label Relations Manager på Spotify.

Filtr finns även tillgänglig som en app i Spotify’s App Finder. Appen, som lanserades 2011 gör det bland annat möjligt för användaren att auto-generera spellistor baserat på sin egen eller sina vänners musiksmak.

Filtr är den mest använda skivbolagsappen på Spotify i Sverige. Globalt sett så har över 14 miljoner spellistor skapats av 6.5 miljoner unika användare sedan appens lansering 2011.

...