Jenny Gabrielsson Mare släpper nytt album

Av Redaktionen
I Jazz
Feb 19th, 2013
0 Kommentarer
369 Views

2010 släppte Jenny Gabrielsson Mare sitt debutalbum på eget bolag (La Petite Tempête) som fick fina recensioner och uppmärksamhet inte minst på nätet. I början av februari 2013 kom uppföljaren ”The Ritual” med inspiration hämtad från stämningen och musiken i Twin Peaks, ballroom dancing, vevpositiv och speldosor.

Våren 2011 var jag som i ett rus, helt inne i ett kreativt flöde som resulterade i nästan 30 nya låtar. När jag inte skrev strecksåg jag Lynch och Hitchcock eller dansade till Rosemary Clooney och The Andrew Sisters vilket färgat musiken, säger Jenny Gabrielsson Mare.

Debuten producerades av Katharina Nuttall (som bland annat producerat Skriet och Ane Brun) och med Katharinas hjälp kokades 30 låtar ned till 11 starka popsånger som flirtar med sensualismen från jazz och mörkret och humorn från vaudeville.

Egenproducerat
Tanken var att Nuttall skulle producera även detta album men Jenny tog istället steget och producerade större delen av albumet på egen hand.- Det gav mig en möjlighet att utforska mig själv och vad jag ville förmedla men det har också varit otroligt tidskrävande att få det som jag vill. Som tur var har jag haft Katharina Nuttall att bolla med och hon har också agerat medproducent och tekniker när vi spelat in grunder, stråk och blås vilket varit helt ovärderligt.

Stor ljudbild
För att få till en stor ljudbild har de jobbat mycket med rumskänslan och nästan alla grunder är inspelade live för att få mer personlighet och känsla. För att få till den där storslagna effekten har Jenny anlitat jazzkomponisten och gitarristen Hans Olding som skrivit stråk – och blåsarrangemang till fem av låtarna på plattan. Resultatet blev starkt och lyssnarna kan förvänta sig ett besök i en ljudvärld med både mörkt röda sammetsdraperier och vida ödsliga vidder.

Dramatiskt uttryck
Född och uppvuxen i Norrbotten hävdar Jenny att det dramatiska landskapet påverkat hennes uttryckoch hon räds inte det dramatiska. Hon har jämförts med storheter som PJ Harvey och Tom Waits och musiken har beskrivits som fransk chanson möter skräckfilmsmusik möter ödesmättad pianopop.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *