Mest manliga artister på svenska festivaler

Av Redaktionen
Dec 20th, 2011
2 Kommentarer
261 Views

Idag publicerade DN en artikel där de analyserade artistutbudet och bokarna på den svenska festivalscenen utifrån ett könsperspektiv. Slutsatsen var enkel – det är främst manliga artistbokare och det är en övervägande majoritet manliga artister som uppträder på festivalerna i vårt land, oavsett om det handlar om jazz, pop eller hårdrock.

Föreningen Ladyfest i Göteborg arbetar för att kvinnor ska få ökat utrymme i kulturlivet och riktar kritik mot festivalerna för att de saknar en jämställdhetsplan. De allra flesta av festivalernas artistansvariga anser emellertid att denna kritik är obefogad. De bokar bra artister helt enkelt, oavsett om det är kvinnor eller män som spelar och sjunger. Något annat vore otänkbart och kvotering anser ingen vara en bra idé.

Ett undantag är den unga festivalen Popaganda i Stockholm där föreningen som anordnar festivalen faktiskt har skrivit in ett jämställdhetsmål i sina stadgar. Klart för alla, utom möjligtvis Ladyfest, står dock att problemet inte ligger hos festivalerna eller artistbokarna utan på ett tidigare plan.

– ”För det första så uppmuntras fler män att bli musiker på ett tidigt plan, långt innan man ens kommer i närheten av ett skivkontakt. Det måste bli en tidigare förändring på till exempel fritidsgårdar och studieförbund. Där kan vissa tjejer uteslutas. Replokalerna är killarnas domän.”, säger Andrea Wiktorsson, bokningsansvarig på Storsjöyran i Östersund, den enda större festivalen i Sverige med en kvinnlig artistbokare.

Relaterade nyheter:

  1. Oetablerade artister får chansen på Peace & Love
  2. Folkkära svenska artister på Liseberg om en timme
  3. Spela på sommarens festivaler
  4. Rekordutbetalningar till svenska artister
  5. Svenska artister ställer upp för Haiti och Röda Korset

2 Svar till “Mest manliga artister på svenska festivaler”

  1. Joe Black skriver:

    Ladyfest kräver inte att fler kvinnliga band ska slå sig fram, för att könsfördelningen ska bli jämnare. Utan de kvinnliga banden ska medelst svågerpolitik få tillträde ändå. Denna inkonsekvens är förolämpande mot kvinnor eftersom man fråntar dem förväntningen att kunna lyckas på egen hand (som de manliga musikerna). Även förolämpade mot män eftersom de blir diskriminerade.

    Det finns inget som hindrar tjejer från att börja fila på ett instrument som ungar och harva på i flera år, men då får de vara beredda på att strunta i många andra intressen och snöa in helhjärtat på musiken istället. Om man inte gör det så kan man inte heller förvänta sig att det skall finnas några större mängder kvinnliga artister. Kvotering my ass! Börja spela istället brudar så ger det där sig automatiskt så förr eller senare.

  2. Det är idag det råder kvotering i stora delar av samhället – män kvoteras in på grund av sitt kön och inte sin kompetens.

    Med det sagt tycker jag ändå att det ligger mycket i det Andrea Wiktorsson säger; att arbetet för en mer könsneutral musikbransch bör ligga på ett långt tidigare stadium än just vid bokningen till musikfestivaler. Det är i replokalerna, musikaffärerna och hos musiklärarna som de stora förändringsmöjligheterna ligger i just musikbranschen. Om vi till att börja med kunde utrota begreppet ”tjejband” (som om det vore en egen genre!) skulle mycket vara vunnet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>