Musikförsäljningen i USA ökar

Av Redaktionen
Jan 1st, 2009
0 Kommentarer
390 Views

Enligt den årliga mätningen från The Nielsen Company så har den totala försäljningen av album, singlar, musikvideor och digitala låtar i USA ökat med 10,5% jämfört med 2007. Rapporten täcker köp gjorda mellan 31 december 2007 och 28 december 2008.

Digitala låtar ökade med 27% till över 1 miljard sålda spår under 2008. Digitala album ökade med 32% till 65,8 miljoner. Som väntat minskade försäljningen av CD, kassetter och vinyl med 14% jämfört med föregående år. Den sista veckan 2008 såldes totalt drygt 65 miljoner enheter vilket är rekord sedan mätningarna inleddes 1991.

När det gäller marknadsandelarna för bolagen förhåller det sig på detta vis:

  1. Universal Music Group – 31,52% (liten minskning)
  2. Sony BMG – 25,3%
  3. Warner Music Group – 21,38% (ökning)
  4. EMI – 8,97% (minskning)
  5. Indiebolag – 12,83% (minskning)

Årets bäst säljande album var rapparen Lil’ Wayne‘s ”Tha Carter III” med 2,8 miljoner. Den bäst säljande soloartisten blev blott 19 år gamla countrysångerskan Taylor Swift vars två album sålts i sammanlagt 4 miljoner exemplar under 2008. I toppen bland grupper hittar vi australiensiska hårdrocksveteranerna AC/DC på 3,4 miljoner. Bland digitala nedladdningar hittar vi Leona Lewis, Rihanna och Lil’ Wayne i det översta skiktet.

När det gäller albumförsäljningen så har samtliga genrer tappat men de som backat mest är klassisk musik (26%) och country (24%).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *