Simple Minds gör comeback med svensk uppfinning

Av Redaktionen
Jul 1st, 2009
0 Kommentarer
342 Views

simple-minds

Skivbolaget Universal, som tidigare gav ut samlingsalbumet Rolling Stones’ ”Rolled Gold+” i en JakeBox, befäster nu sin tilltro till den kluriga svenska lösningen genom att även ge ut Simple Minds kommande dubbelalbum ”Graffiti Soul” i en JakeBox. På skivbolaget Universal är man enormt entusiastiska inför releasen:

– Det är väldigt spännande att ha en dubbel-JakeBox som vårt format, säger Charlotte Gaffikin, produktchef på Universal Music i London.
– Jag tror att den kommer gå hem hos Simple Minds fans.

Förpackningskonceptet JakeBox är bland det mest miljövänliga som går att få tag på, i och med att det inte innehåller någon plast, utan endast återvinningsbar kartong. Men den mest uppenbara skillnaden mot vanligare fodral är det iögonfallande sätt den vecklar upp sig och presenterar skivan på, vilket har gjort att den används flitigt i reklam- och promotionsammanhang, exempelvis för Lamborghini, Nokia, Siemens, Philips och inte minst den svenska regeringen, som har presenterat vårbudgeten i en JakeBox. Den säljs även i enklare utföranden för hemmaanvändaren, på bl a Clas Ohlson och Ordning & Reda.

– Nuförtiden krävs det ju så mycket mer än bra musik för att få folk att köpa skivor, konstaterar Jakob Skarin, VD för svenska JakeBox. Och det börjar de stora skivbolagen förstå nu…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *