Spotify köper sig en Grammis?

Av Redaktionen
Jan 21st, 2013
0 Kommentarer
352 Views

Det är tid för årets galor och i samband med detta skriver Martin Jönsson idag en krönika på kultursidorna på SvD.se där han diskuterar kring branschens nepotism. Galorna och prisutdelningarna liknas mer vid firmafester där branschernas ledande aktörer belönar sig själva.

Martin Jönsson kritiserar i synnerhet Grammisen ”Årets innovatör” vilket är ett nytt specialpris som delas ut av IFPI Sverige och Spotify för tredje året i följd. Det är inte bara utmärkt marknadsföring för streamingtjänsten utan denna gång har de dessutom nominerat artisten Cazzette som helt och hållet lanserats utav Spotify själva.

Så här avslutar Martin Jönsson sin krönika:

Om Cazzette vinner som årets innovatör belönar alltså Spotify sitt eget band för att de varit bäst på att använda sig av Spotify. Ursäkta, men i så fall passerar nepotismen i musikbranschen en anständighetsgräns för mycket. Liksom hyckleriet kring hur varumärken får exponeras i det reklamfria SVT.

Onekligen har han minst en viktig poäng.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *