Spotify samarbetar med Coca-Cola

Av Redaktionen
Apr 29th, 2012
0 Kommentarer
452 Views

spotifycocacolalow

New York, NY/Atlanda, GASpotify och Coca-Cola tillkännager ett brett strategiskt samarbete som förenar Coca-Cola’s globala räckvidd med Spotify’s musik-plattform för att ge konsumenter runt om i världen oöverträffad tillgång till musiken de älskar. Samarbetet hjälper musikälskare att upptäcka ny musik, träffa likasinnade människor världen över och smidigt dela med sig av sina upplevelser, både online och offline.

”Coca-Cola är världens mest erkända och respekterade varumärke och vi är stolta över att vara deras musikpartner”, säger Daniel Ek, grundare och CEO på Spotify. ”Både Spotify och Coca-Cola tror att musik, teknologi och kreativitet kan sammankoppla människor runt om i världen”.

”Här på Coca-Cola har vi sedan länge insett kraften av musik för att sammankoppla människor världen över”, säger Joe Belliotti, Director, Global Entertainment Marketing på The Coca-Cola Company. ”Nu när vi intensifierar vår aktivering via Coca-Cola Music, är vi glada över den innovativa musikplattform som Spotify skapat och möjligheten att skapa ett verkligt globalt musiknätverk. Potentialen för detta partnerskap är gränslöst.”

Enligt villkoren i avtalet kommer Spotify att agera som den globalt underliggande tekniken för Coca-Cola Music, och stödja varumärkets mål att ge sina kunder full tillgång till musik. Dessutom kommer Coca-Cola att integrera Spotify i sin närvaro på Facebook för att nå ut till deras publik på över 40 miljoner fans – allt för att skapa en social upplevelse som når miljontals sammankopplade användare världen över.

Musik har alltid varit en stor del av hur Coca-Cola har engagerat och byggt relationer med sina yngre konsumenter – från märkta noter i slutet av 1800-talet till att sponsra radio program och skapa musik till Olympiska spel och Världsmästerskap. Under senare år, med teknik som möjliggör tillgång och utbyte av musik på en helt ny skala, så har Coca-Cola accelererat utvecklandet av sina musikprogram.

Detta musikens arv kommer att vara en central fråga för Coca-Cola framöver och kommer att stödjas genom ett åtagande om att ge fans runt om i världen full tillgång till musik.

Enligt villkoren i det nya avtalet kommer Spotify och Coca-Cola vara globala partners under 2013 i samband med en ny kampanj som lanseras senare i år.

Som en del av detta samarbete kommer Coca-Cola även att utnyttja det API som Spotify utvecklat som en del av sin plattform – allt för att kunna nå musikentusiaster genom olika applikationer. Den första byggdes redan i mitten av april då Spotify och Coca-Cola anordnade en ”hacker den” i New York. Den nya appen kommer att presenteras i samband med de Olympiska Spelen i London senare i år.

Spotify fortsätter sin snabba globala expansion och finns nu i 13 länder. Den sista delen av samarbetet kommer att stödja detta uppdrag genom att skapa unika musikupplevelser för konsumenter världen över – både i nya och befintliga Spotify-marknader. Coca-Cola kommer också samarbeta med Spotify som lanserar sin musiktjänst på nya marknader under 2012 och 2013.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *