Spotify vinnare av Trendpriset

Av Redaktionen
Nov 5th, 2009
0 Kommentarer
361 Views

spotify-logoTrendgalan 2009 präglades av entreprenörskap, att erövra nya marknader – där Kina stod i fokus – och affärsmodeller med möjligheten att kombinera rockn’roll och lönsamma affärer.

En av 27 talare på Vasateaterns scen var Sung-Kuy Choi, senior content manager på Spotify, som berättade om det nya svenska musikundret och om hur han kan kombinera sin passion för rockn’ roll och affärer på Spotify och hur de lyckats tjäna pengar åt företaget och artister på att i grunden leverera gratis till konsumenten.

Spotify har lyckats göra affärer av en trend, att musik ska vara tillgängligt – och gärna gratis – för alla på nätet och tilldelas därför årets Trendpris.

Prisutdelare och medlem i Trendprisets jury var trendanalytiker Cay Bond som berättade hur hon införde begreppet trend för svenskarna genom det franska trendföretaget Promostyl. Bland de nominerade fanns bla Pain de Martin som bloggar om dagligt brödbak, Dramatens nysatsning samt det snabbväxande Vitamin Well som gjort lysande affärer kring hälsotrenden.

Trendpriset delas ut på Trendgalan som är ett årligt evenemang där entreprenörer och personer med passion för nya affärer och affärsutveckling samlas för att utbyta idéer och affärer. På scenen highlightas Sveriges talanger inom skilda områden som gör affärer kring nya företeelser.

På Trendgalan den 3 november fick vi bla möta Per Schlingmann, partisekreterare Moderaterna som berättade om politikens förändrade förutsättningar genom social media, Oscar Kylberg som levererar TV för en halv miljard kineser genom formatet Big time spender. Andreas Carlsson berättade om sitt liv som hitmakare, aktuell med bestsellern Live to win. Nannynus grundare Jeanette Gorosch talade om för publiken hur man går till väga för att starta ett företag som blir ett självspelande piano. Erik Rahmström visade nya spelet där du lär dig spela piano med Robert Wells. Max Wang, journalist och affärsstrateg berättade hur Sverige och svenska produkter uppfattas av kineser och att vårt problem är att vi har för många designers per capita – fler än läkare och poliser – i förhållande till marknaden – vi måste bli bättre på att komma ut på nya marknader och bli bättre på att sälja!! Robert Mellberg från videobloggsiten Videofyme menade att det inte längre finns en konflikt mellan branding och sales, idag sker allt integrerat. Erik Ahrnberg från webhotellet Binero berättade vad man kan åstadkomma för sitt företag med att mikroblogga.

-Det är femte året som Trendgalan arrangeras och formatet känns alltmer självklart och rätt i tiden, att låta talanger inom vitt skilda områden inspirera en kräsen affärspublik i högst en kvart, en elevator pitch på en fantastisk scen på anrika Vasateatern. I år hade talarna sällskap av självaste Salvador Dali i form av en skulptur, mr PR personifierad. Min förhoppning är att Trendgalan kan fungera som en årlig mötesplats för kreativ business där kultur, politik, och hardcore business möts, säger Maria Forssén grundare av Trendgalan som annars driver marknadsföringsplattformen So Stockholm och det kvinnliga nätverket Shenet. En nyhet för årets Trendgala är att Visma, som möjliggör det som alla entreprenörer älskar, att fakturera, delar ut Vismapriset som ges till en nystartad entreprenör med potential. Det första Vismapriset gick till Hejde Forse Knäcke på Gotland som tog emot en prischeck på 25000 kr som ska gå till produktutveckling av en ny förpackning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *