Svensk musik i amerikanska reklamfilmer

Av Redaktionen
Mar 11th, 2013
1 kommentar
408 Views

Datortillverkaren Intel har valt att använda svensk musik i sin senaste kampanj för sin nya Ultrabook. Musiken är från bandet You Say France & I Whistle, låten är When Lovers die.

Du kan se delar av kampanjen här.

Nu har även Bank of America bestämt sig för samma låt med en stor kampanj under våren i Nordamerika.

When Lovers Die är den låt som enskilt har haft flest placeringar genom oss under de senaste två åren. Den har spelats flera miljoner gånger i olika versioner, säger Peter Åstedt på Musichelp Sweden AB.

Idag räknas det som en större merit och ibland nästan ett måste för artister att placera sin musik i de kanaler där lyssnarna finns. En låt som placerats i en reklamfilm kan göra att nya fans får upp ögonen för låten och placerar den på spellistor i tjänster som t.ex. Spotify. Dessa listor genererar pengar under mycket lång tid, då användarna ofta låter låten ligga kvar i spellistan. Via reklam, TV-serier, spel och film når man en större publik snabbt. Ofta ger en låt i reklamfilm eller Tv -serier mycket mer intäkter än de traditionella marknadsföringsmetoderna via radio och skriven press. De nya kanalerna på internet så som Youtube, Vimeo och Netflix gör spridningen global.

Givetvis fungerar detta bara så länge upphovsmännen är medlemmar på upphovsrättsliga intresseorganisationer. Tjänster som t.ex. Epidemic Sound underminerar många av de intäktsströmmar och synergieffekter som det här ger Sveriges kompositörer. De underminerar även kompositörers möjlighet till ett friare skapande.

You Say France & I Whistle har en längre tid varit ett av de mest populära banden vars musik blivit placerad med flera stora varumärken, bland annat Huawei, Viasat, Coca-Cola, X-box,Tiger Jeans, Bealls, Costume National och GAP. De har haft sin musik med i TV-serier som Breaking Pointe, Blue Mountain State och MTV:s Underemployment. Bandet gick skilda vägar i december 2012. Delar av You Say France & I Whistle finns numera i bandet Like Swimming.

Ett svar till “Svensk musik i amerikanska reklamfilmer”

  1. Gradde skriver:

    Underminerar? För vem då? Den lilla lilla klubben som brukar tjäna pengar. Inte för resten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *