Ticnet får hård kritik

Av Redaktionen
Mar 15th, 2012
0 Kommentarer
541 Views

Biljettförsäljaren Ticnet har fått utstå hård kritik den senaste tiden. Enligt avtalsvillkoren som alla kunder godkänner så snart de köper en biljett får man varken återlösa, byta eller föra biljetten vidare. Konsumentverket har nu reagerat och kallar villkoren för oskäliga och skriver till Ticnet att man ”ger intryck av att konsumenten överhuvudtaget inte har möjlighet att göra sig av med biljetten” om man av någon anledning inte skulle kunna bevista konserten eller evenemanget. Konsumentverket har givit Ticnet en tidsfrist till den 3 april att besvara kritiken i brevet.

Många kunder har även reagerat starkt på att Ticnet tar ut en serviceavgift på 10-45 kronor. Detta oavsett om man bokar och betalar själv samt skriver ut biljetten helt på egen hand, en utskrift som till och med innebär en kostnad för kunden, om än en mycket låg sådan. Flera har liknat detta system vid det som det ökända lågprisflygbolaget RyanAir använder sig av där man tar ut extra avgifter för precis allt som är praktiskt och juridiskt möjligt.

Ticnet AB ägs numera genom ett brittiskt holdingbolag utav amerikanska Ticketmaster som är världens största biljettförsäljare. 2010 slog sig Ticketmaster i sin tur ihop med Live Nation, världens största konsertarrangör, i en mycket kontroversiell affär. Detta innebär att bolagen i princip har monopol på större konsertarrangemang över hela världen. 2010 omsatte Ticnet AB drygt 162 miljoner kronor vilket resulterade i en ren vinst på omkring 10 miljoner kronor. Bolaget hade totalt 107 anställda.

Det finns dock de som väljer andra lösningar. För två år sedan skulle Göteborgs Konserthus se över sin egen biljettdistribution. Man valde då att avsluta samarbetet med jätten Ticnet för att istället ansluta sig till iTicket. Detta ger Göteborgs Konserthus möjlighet att erbjuda biljetter utan någon pålagd serviceavgift, något som deras kunder uppskattat. Förutom iTicket finns det i Sverige ett fåtal andra mindre konkurrenter till Ticnet såsom Tickster och Zeticket.